З ІСТОРИЧНОЇ СКАРБНИЦІ
Сучасні села Боратин, Голишів, Рованці та Новостав Луцького району в наш час адміністративно об'єднані Бо-ратинською сільською радою. Ці населені пункти дуже близькі до Луцька - міського поселення з майже тисячолітньою історією, що саме по собі накладає відбиток на власну історію цих сіл. Наприклад, село, Рованці, про існування якого є опосередковане свідчення з XII століття, входило до міської округи - так званої «Луцької волості», сформованої ще раніше. Власне усі вищезгадані села, що розташовані в басейні притоки Стиру - Чорногузки, входили в давньоруський час до луцької округи і складали єдиний соціальний організм.
Про перших поселенців у цих краях свідчать знахідки археології. Наприклад, давні поселення на місці сучасного Боратина були знайдені в результаті масштабних археологічних розкопок поблизу цього села у 1981-1982 роках, якими, в тому числі, досліджено приміський посад Х-ХІ століть. Ще в передкнязівські часи доводить археологія і про початок заселення Голишева. Безсумнівно, що історія Новоставу також давня.
Цей історичний нарис має за мету висвітлити документальну історію чотирьох сіл, у кожного з яких свій оригінальний давній і модерний літопис, а об'єднання в одну адміністративну одиницю яких сталося лишень у XX столітті. Матеріли дослідження спираються на публіковані й рукописні джерела, історичну літературу.
За однією із версій назва цього села походить від назви його жителів за місцем проживання, з відміткою особливостей місцевості. Археологи стверджують, що територія цього поселення, як і інших наближених до Луцька зі сходу, була поділена каналами-ровами, пересуватися якими можна було за допомогою човнів. Це дало привід назвати середньовічним сучасникам село Рованцями, а нашим сучасникам шукати в цьому порівняння із Венецією.
Перший документ в якому згадуються Рованці відноситься до середини XV століття. У ньому Великий литовський князь Свидригайло підтвердив Луцькому Пречистенсь-кому монастирю давніші земельні дарування цій обителі, тобто ще з XII століття. Зокрема, в документі названі такі поселення: «z sielcem Rowaryce za [...] Styrem, z grunty na Hnidawie y na Patorice». Зрозуміло, що йдеться про найближчі поселення до Луцька Рованці й Гнідаву в басейні річки Полонки (сьогодні - Чорногузка). Цей документальний факт підтверджується подальшим перебуванням села у володінні луцької кафедри. Наприклад, після смерті Луцького єпископа Кирила Терлецького, відомого ще як ініціатора уніатської церкви, королівський коморник Лукаш Ісайковський склав 1607 року інвентар всіх належних луцькій кафедрі маєтків для передачі новому єпископу - Євстахію (Євгенію) Єло-Малинському. Серед інших маєтків згадується «Imienie nazwane Rowance z ludzmi, iako sic zdawna w sobi ma».
У 1629 p. частина Рованців, a точніше 3 дими, належали луцькій кафедральній Іоана-Богословській церкві. У названих 3-х рованецьких оселях-дворах могло проживати від 18 до 33 мешканців*. Чи були Рованці в цей час більшими за чисельністю і на скільки нам невідомо.
Після приєднання українських земель до Російської імперії у 1798 році господарем Рованців все ще є луцька кафедра, на цей час греко-католицька (уніатська). У селі було 22 двори, в яких жило 142 мешканців: 68 осіб чоло вічої статі і 74 жіночої. Двоє із загального числа мешканців належали до шляхетського звання, восьмеро були міщанами, вільних осіб - тринадцять. Селяни Рованець -124 особи - належали духовному відомству. Описуючи географічне положення і економічні статки населених пунктів Луцького повіту державний землемір зазначив, що ґрунт у Рованцях чорноземний, врожаї перевищували посіви вчетверо, однак за умови примінення перегною. Сіяли на полях Рованців жито, пшеницю, овес, ячмінь, гречку, просо, горох і коноплю. Трав'яні покоси були посередніми. Ліс у маєтку відсутній.
Як у більшості волинських
поселень, рованецькі селяни «упражнялись в хлебопашестве», працювали на духовенство
по 3 дні на тиждень, решту - на себе. Утримували рогату худобу, овець, коней і
дворову птицю, але, за висновком автора опису, у малій кількості. Оренди в рік
з Рованець виходило 50 рублів.
* Різниця
в підрахунках зумовлена різними підходами вчених до вирахування середнього
числа проживаючих в 1 одиниці оподаткування - димі: від 6 осіб до 11. За
найновішими даними для Волині цього часу, т. б. другої половини XVI - першої
половини XVII ст., обрахунки середньої кількості людей, які мешкали в одному
домі (дворі), показали, що там могла проживати навіть більше як одна сім'я, а
середньостатистична сім'я тоді складалася з діда й баби, батька й матері, в
середньому двох старших синів, двох старших дочок і як мінімум двох менших
дітей, тобто в середньому 10 осіб. Таким чином, коефіцієнт складав 10-11
чоловік на один дим. (Ворончук І. О. Про коефіцієнт диму на Волині в другій
половині XVI - середині ХУЛ ст. //Український
археографічний щорічник. - К., 1999. -Вип. 3/4 (нова серія). - Т.6/7. -С.
212-229.)